Direktlänk till inlägg 21 juni 2010

Att medicinera eller inte

Av Monica och Jacob - 21 juni 2010 14:27

Satt och läste i ett forum om sjuka hundar, herre gud säger jag en del tycker att man inte ska ge hunden medicin för det förlänger bara lidandet och man är en djurplågare. Jaha med andra ord förlängde jag Zeus lidande med nästan 3 år, eftersom han fick hjärtmedicin varje dag dom sista åren. Ja något dåligt samvete för att jag kostade på honom veterinärvård för tusentals kronor så han kunde leva 3 år till har jag inte, men det är klart livförsäkringen gick ju  ut. HA/AD och ryggfel det är bara sprutan som gäller, inte heller det stämmer vet tjänstehundar som gått i tjänst och kört skydd i hela sitt liv och klarat sej bra trots pålagringar på armbågar. Som sagt hamnar hunden rätt kan den leva ett rikt liv trots medicinering, resonemanget gör ju också att försäkringarna fördyras för oss andra idioter som älskar våra hundar och ger dom vård. Vet folk som köpt en hund med egna pengar alla dom andra har inköpts med livförsäkringspengar, fattar inte heller att inte försäkringsbolagen drar öronen åt sej men det är väl billigare att betala ut liv istället för veterinärvård.Det senaste var en ung schäferhane som första ägaren tiggde sej till att få köpa tillbaka, 14 dagar senare var hunden avlivad pga ryggfel det måste ha kommit akut för jag träffade honom flera gånger och det var inget fel på hans rygg inte.

  

Detta är Zeus tolv år hjärtsjuk och medicinerad, när dosen var utprovad mådde han som en prins. På tal om hundar när vi letade hund för en massa år sedan var det en uppfödare som sa föds det några vita (schäfer) så tar jag och vrider nacken av dom på en gång fan jag höll på att spy jag som knappt ka döda en fluga.

På tal om ond bråd död

  

Denna snok låg vid vägkanten, det troligaste är att den blev ihjälkörd.

  

Någon grävling eller räv hade grävt upp ett humlebo, oj vad dom surrade omkring där nere

  

Tyckte riktigt synd om dom

  


Läste i Sussis blogg om att vara disträ hon hade lagt salladen i micron  själv lade jag låneböckerna (dom låg i matkassen) i frysen  herre gud vad jag letade efter dom.

Ha en skön måndagkväll   


 
 
Glimz

Glimz

21 juni 2010 16:29

Det skall då finnas folk till allt, så är det :( Varför är det så? Ingen vet! Fina Zeus, tur han fick extra år tillsammans med sin matte :D
Det där med disträ, det verkar vara en sån vecka nu *s* Var ut med tösen & tyckte det kändes konstigt om fötterna. Jag var ute & rastade henne i knatandes mina tofflor, inte speciellt snyggt *asg* En gooo fortsättning på dagen :D
Kramar om dig o flocken!

http://ninz.bloggagratis.se

 
Vicke

Vicke

21 juni 2010 18:01

stackars snok som fick sätta livet till

http://vickesblogg.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

21 juni 2010 18:05

Har ingen erfarenhet om detta fenomen men tycker generellt att djur har samma rätt att leva som människor. Det märks ju om de mår bra eller inte.
Har dock tvingats ta bort ett par gamla hundar när de inte har kunnat *hålla sig torra*. En läckande pälshund är omöjlig inomhus och att förvisa en familjehund till ett liv i stall eller hundgård vore grymt.

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Siv

21 juni 2010 19:34

Jag tycker att man har ett ansvar att medicinera dom och göra dom friska om det går, detta skitsnack som en del håller på med är bara för att dom inte vill ha en sjuk hund som inte går att jobba med;-( Fin var han Zeus.
Stackars söta små humlor ormen är det väl också synd om, men det är det ju tyvärr lite svårare att tycka.
Ha en skön måndagkväll/Kram

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

21 juni 2010 20:09

Ja, dumma dig som bryr dig. Tänk att dessa prickar pratar om något som dom inte vet ett smack om. Skulle vilja se dom råkar ut för denna otur, undrar då om dom verkligen skulle ta till sprutan så lättvindigt på sin bästa vän fast dom vet att medicinering hjälper, suckar här djupt :(
Min åsikt är att… Så länge hunden inte lider och mår bra, så självklart!
Usch, ryser när jag ser den stackars ormen, vilken hemsk bortgång, snyft.
Man hoppas att det gick fort så den slapp lida.
Ha det så gött gumman och bry dig inte, du gjorde helt rätt när det gällde söta Zeus. Kramar om i massor.

http://papillonbus.bloggplatsen.se

 
Noomi

Noomi

21 juni 2010 21:20

Vi kan ju ta varandra i hand du och jag. Jag är nämligen också djurplågare. Cindy medicinerar sedan 2006, de sista åren på kortison, och har en helt fantastisk livsglädje. Dizzan går på lågdos Rimadyl och mår prima. Vår vän Dogge som gick bort i förra veckan gick på kortison i 8 år - utan det hade han blivit blind. Mer aktiv jycke får man leta efter!! Bara tanken på att dessa tre skulle ha fått sluta sina dagar i förtid gör mig illamående. Så länge de har glädjen och vill själva får de hänga med!!
Kram

http://www.dizzyweb.se

 
Malin

Malin

21 juni 2010 21:43

Jag tar åt mig!
Även om jag inte alls har dom tankar som du skriver där!
Jag medicinerar gärna mina hundar, om det hjälper!
Med Quint, kommer du säkert ihåg, försökte jag i 4 år att hitta felet, operera, medicinera m.m.,
Pipi.. tja.. vad skulle jag göra? Hon tålde inte smärtstillandet, vingligheten fanns dessvärre inte mycket att göra nåt åt!
Hade det funnits så hade hon sjävklart funnits kvar!!!

http://pipi.info.se

 
Monica o Jacob

Monica o Jacob

22 juni 2010 05:56

Synd att du tog illa vid dej, men eftersom du inte skrivit i forumet fattar jag inte riktigt varför.Har man gjort allt som står i ens makt kan man inte göra mer.Det här handlar om helt andra hundar som lever i en helt annan värld.

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Draken &Tott

22 juni 2010 06:17

Bra där Monica!
Puss

 
Monica o Jacob

Monica o Jacob

22 juni 2010 07:07

Skrev ju inte så mycket om H men jag tycker det är för jävligt;-( själv hade jag nog fått spel och gjort något jag fått ångra med grusmannen.
Nu ska jag in och titta på p-skådisens stamtavla
Ha en bra dag/Puss

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Marre

Marre

22 juni 2010 09:06

Ha det så gott idag och njut av det härliga vädret gumman. Kramar om!

http://papillonbus.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

22 juni 2010 09:19

Dom som säger så om djur är antingen inga djurägare själva eller så är dom bara snåla! Klart som f-n att man ska medicinera. Det är när den utvägen tar slut som det enda alternativet är att avliva. Jag skulle göra allt för att förlänga Doris liv (om det vore drägligt vill säga)..

Haha låneböckerna i frysen slog nog min lilla fadäs med hästlängder.. ;)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Malin

22 juni 2010 09:33

Så bra :)
Vad var det för forum?

 
Madde

Madde

22 juni 2010 21:07

Det är skrämmande många som ser hunden som en pryl och inte en familjemedlem.
Kan hunden leva ett fulvärdigt liv med sin medecinering och får vara glad och "frisk" med hjälp av den som så lider ju inte hunden!
Bonzo har ätit Levaxin i 6 år och fått ciklosporin droppar i ögonen lika länge, jag lagar hans mat sedan 5 år tillbaka pga av allergi.

Han är liksom mitt

http://www.working-gsd.se

 
Ingen bild

Susan

23 juni 2010 00:25

Tråkigt att läsa att det i huvudtaget finns folk som resonerar så. Känner bara folk som tar mkt väl hand om sina djur och hellre går en gång för mkt till vet. Visserligen brukar folk fråga mig "hur länge orkar du medicinera Gucci till " ang hennes erlischias. En fråga som gör mig stött/ledsen så numera behåller jag mina kurer för mig själv. Vad menar dom är alternativet ???

Puss

 
Ingen bild

Lotta

23 juni 2010 09:21

Sunda förnuftet måste ju få råda tycker jag. Ser man att ens hund mår bra är det ju det som är huvudsaken. Sen om det är med eller utan medicin är ju skit samma!
Försökte ju själv allt som stod i min makt för att rädda min buse, utom att ge honom cellgift förstås. Där gick min gräns.
KRAM på er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica och Jacob - Onsdag 24 april 16:19

Just som man satt på sommardäcken kom snön, vaknade upp till ett vinterlandskap igen. Oroar mej för blommorna och jordgubbarna som ju frös ner förra året men än så länge verkar dom klarat sej trots minusgrader på nätterna. I år blir det ...

Av Monica och Jacob - Fredag 19 april 10:12

Detta är den trådlösa stickan den funkar bra men går inte att jämföra med ADSL som tuffade på jämt oavsett vad Telia försöker inbilla folk. På baksidan har Vivorna slagit ut så nu är det vår oavsett vad termometern säger. Hade problem med t...

Av Monica och Jacob - Fredag 19 april 08:49

Detta är den trådlösa stickan den funkar bra men går inte att jämföra med ADSL som tuffade på jämt oavsett vad Telia försöker inbilla folk. På baksidan har Vivorna slagit ut så nu är det vår oavsett vad termometern säger. Hade problem med t...

Av Monica och Jacob - Torsdag 18 april 17:42

Har inte bestämt hur jag ska göra med bredband, Jacob har ju en sticka så vi är ju inte helt utan. Nyhetsflödet i detta land är ju helt kasst kvällstidningarna har ju blivit värsta skvallerpressen och SVT  är ju värdelösa även FB har blivit skit fo...

Av Monica och Jacob - Torsdag 4 april 12:09

I går fick jag ett brev från Telia där man talade om för mej att om tre veckor fimpar man min telefon och mitt bredband. Den 14 februari fick jag ett mail som sa att den 30 novemer stänger man ner fasta telefonen och bredbandet, bra tänkte jag då h...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards