Direktlänk till inlägg 1 april 2011

Vilken pärs

Av Monica och Jacob - 1 april 2011 16:30

Ja vad dom kan skrämmas dom små liven, i går  gjorde jag lite äppelmos på ett äpple bara som tur var. När jag skalat och tagit det vi skulle ha gav jag skruttet till Ebba vilket jag med facit i handen inte skulle gjort.

  

Lilla gumman   som aldrig blivit sjuk av äpplen började spy slem och skum så det stod härliga till. Lät henne hållas ett tag men när det nästan kvävde henne blev jag lite byxis, sedan lugnade det ner sej men man såg att hon mådde illa. Tog med henne på en liten promenad för att hon skulle få annat att tänka på men då började det igen. Bara att ta bilen till Albano för en kontroll, inga spyor på hela vägen vilket ju var skönt eftersom det av äpplet luktade gammal vinfylla om dom.

När vi väl kom fram och anmält oss var vovven frisk igen, jaja lika bra att göra en undersökning med lite kläm och temp. tempen låg på 39,4 vilket är lite över men som hon stressat berodde det nog på det eftersom den var normal på kvällen igen. Vad kunde man misstänka något hade ju fått slemhinnorna att löpa amok med tanke på att det var ett par liter slem i alla fall, början till magomvändning men hon svullnade inte hade inte ätit eller farit omkring så jag vet inte. 960 kr blev det i alla fall men som sagt var när man i alla fall var där var det lika bra, en skål mat fick hon också och en helt underbar veterinär som tyckte hon var fin och snäll.

Den galningen Argos   som var med måste ha blivit helt hospitaliserad för han skulle gång på gång upp på undersökningsbritsen den token  

Ja i dag är hon frisk i alla fall och vi som åt moset har inte behövt ringa 112 , syrligt och gott var det i alla fall. Kanske för syrligt för en liten hundmage, och än en gång var man glad att man har dom hundar man har som kan gå till Veterinären utan att skälla och vara bitska. Härligt är det att dom sköter sej så jag kan glänsa i allt beröm som dom får för att dom är så hanterbara  

Ha en skön helg  

 
 
Ingen bild

Siv

1 april 2011 17:10

Stackars liten vet ju hur dom kan se ut när dom mår illa och spyr. Skönt att det gick tillbaka av sej självt;-)
Ha det/KRAM

 
Madde

Madde

1 april 2011 18:13

Skicka fakturan till affären där du köpte äpplet, antagligen jättebesprutat med tanke på reaktionen... era hundar är ju vana att äta äpplen från kart till jästa äpplen.

3 av 4 hundar får beröm hos veterinären för dom är snälla och hanteringsbara :-)

Nr 4 är snäll och hanteringsbar i munkorg och lite tjuvhållning ;-) (Men nr 4 har blivit bättre på dom bitarna också men kommer alltid ha munkorg hos veterinären med tanke på att den kan säga ifrån =/)

http://schaferlyan.blogspot.com

 
Ingegerd

Ingegerd

1 april 2011 18:38

Det var ett dyrt äpple, verkligen! Och Argos som ville upp på undersökningsbritsen, hihi! Vet Du, jag hade en hund som blev jättesjuk efter att ha ätit äppelskrutt. Ringde Giftinformationscentralen och fick veta att äppelkärnor kan bilda ett gift i magen. Så aldrig mer ngra skrottar till våra hundar!

http://vitplister.blogg.se/?tmp=01182429

 
Ingen bild

Susan

1 april 2011 19:31

Vad läskigt och skumt. Hon tål väl inte äpplen. Skönt att åka och göra en koll så att man inte oroar sig.3 av 3 är snälla hos vet....kan vara matte som skäller ibland *S*. Trevlig helg /Puss

 
Pennelina

Pennelina

1 april 2011 19:37

Uff då! Vad gjorde man utan en bra veterinär?

Skönt att det gick över!

Kramar från mig <3<3<3

http://pennelina.blogspot.com

 
Sussi

Sussi

1 april 2011 20:19

Men stackars Ebba! Fy så hemskt när det blir så där kraftigt. När man inte kan göra något för att hjälpa henne. Doris äter inte äpplen. Nu är jag nog glad över det för jag hade blivit livrädd om hon hade börjat spy sådär..
Roligt med Argos. Är han så van nu med veterinärbesök så han hoppar upp självmant ;)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Beate

Beate

1 april 2011 21:08

Ja vad kan jag säga. Alltså spontant så tänkte jag på Hälge som mumsar i sig rönnbär och blir kanoooonfull - å då spyr man...
Nu i efterhand kan jag ju skoja om det, hoppas jag.
Dessutom förstår jag inte hur man kan göra mos på ett enda äpple... Koka soppa på en spik är mera sannolikt;-)
Så skönt att Ebba mår bra nu:-))))
Du borde kanske skaffa en så'n där undersökningsbrits åt honom hemma;-)
Å klart du blir stolt och växer några millimeter varje gång du får beröm för dina väluppfostrade hundar. T o m jag börjar ju "vänja" mig:-)

http://bp-computerart.blogspot.com

 
Glimz

Glimz

1 april 2011 21:46

Ebba gumman, tur du har fiskat på dig nu. Det där var ju riktigt otäckt! Glimz tackar för grattiset :) Näää, det är ingen japsare. Väntetiden är på grund av att det är en 2012 som är beställt och dem är inte gjorda ännu. Hoppas att det inte blir ett måndagsexemplar bara!
KRAM till den finaste flocken!!

http://ninz.bloggagratis.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

1 april 2011 22:25

Men stackars Ebba då :( Vad konstigt att få en sån reaktion av ett äppelskrutt....Antar hon ätit många såna i sitt liv utan att det hänt nått.

Tur att allt gick bra iaf :)

http://heratorpetsvinja.webs.com

 
Ingen bild

Yvonne

1 april 2011 23:16

ohh fina fina Ebba,älskar den bilden på henne,blir kär.skrämmas så-fy på henne och skumt då hundarna är vana vid äpplen i alla dess former.
Skönt att det gick bra och som sagt,hade också blivit byxis,bättre en extra sväng till vetten i fall att....
Kram o ha en skön helg och puss på nos på Ebba

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica och Jacob - Onsdag 24 april 16:19

Just som man satt på sommardäcken kom snön, vaknade upp till ett vinterlandskap igen. Oroar mej för blommorna och jordgubbarna som ju frös ner förra året men än så länge verkar dom klarat sej trots minusgrader på nätterna. I år blir det ...

Av Monica och Jacob - Fredag 19 april 10:12

Detta är den trådlösa stickan den funkar bra men går inte att jämföra med ADSL som tuffade på jämt oavsett vad Telia försöker inbilla folk. På baksidan har Vivorna slagit ut så nu är det vår oavsett vad termometern säger. Hade problem med t...

Av Monica och Jacob - Fredag 19 april 08:49

Detta är den trådlösa stickan den funkar bra men går inte att jämföra med ADSL som tuffade på jämt oavsett vad Telia försöker inbilla folk. På baksidan har Vivorna slagit ut så nu är det vår oavsett vad termometern säger. Hade problem med t...

Av Monica och Jacob - Torsdag 18 april 17:42

Har inte bestämt hur jag ska göra med bredband, Jacob har ju en sticka så vi är ju inte helt utan. Nyhetsflödet i detta land är ju helt kasst kvällstidningarna har ju blivit värsta skvallerpressen och SVT  är ju värdelösa även FB har blivit skit fo...

Av Monica och Jacob - Torsdag 4 april 12:09

I går fick jag ett brev från Telia där man talade om för mej att om tre veckor fimpar man min telefon och mitt bredband. Den 14 februari fick jag ett mail som sa att den 30 novemer stänger man ner fasta telefonen och bredbandet, bra tänkte jag då h...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards