Direktlänk till inlägg 19 juli 2015

Helgbilden

Av Monica och Jacob - 19 juli 2015 14:14

HELGBILDEN

Helgen har gått i regnets tecken, i går kom det 26 mm på 25 minuter

Tyvärr gillar dom här äckliga sakerna både regn och våra jordgubbar, kan berätta att dom är döda nu.

Betydligt trevligare är skogens guld som också trivs i regnet.

Hirkum Pirkum (Johannesörtsprit) står på dragning, det är dåligt med blommor här i år men har fått tillräckligt många för att räcka till två helrör

http://maritjohansson.se/blogg/


 
 
BP

BP

19 juli 2015 17:33

Oj då, då fick ni betydligt mera regn än vi igår. Konstigt, vi bor ju så nära varandra egentligen. Kallas väl lokal skur, eller;-)

Bilden med den uppätna jordgubben och sniglarna är helt suverän. Sniglarna ser ut som två foster i en mage. Ja, ja min konstiga fantasi...

Årets kantarellskörd måste bli rekordstor med tanke på all nederbörd vi fått. Alltid nå't positivt med den här sommaren alltså.

Johannesörtsprit vet jag inte vad det är. Jo, sprit vet jag såklart, men Johannesört har jag bara hört talas om, men tror inte att jag någonsin sett blomman. Undrar hur den smakar...

Svar: Jo, det var vid Garnsviken. Först gick vi ner till det mysiga badet, sedan upp igen förbi begravningskapellet och sedan vidare till tornet. Å gräsmattorna där var bättre klippt än på en golfbana faktiskt. Va, finns det ett torn till där eller?! Det missade vi helt.
Å grattis förresten till den nya delen av Åkersberga Centrum. Helt suveränt. Där har man lyckats med att skapa en typ foodcourt atmosfär vilket Täby C har totalt misslyckats med. Å på torget mellan de två centrumdelarna finns fler pubbar/restauranger än i hela Täby. Bra gjort där! Å urvalet av butiker i ert centrum är riktigt bra. Gillas skarpt:-)

http://-computerart.blogspot.se

 
Violen på Brandholmen

Violen på Brandholmen

19 juli 2015 18:36

Det känns som att vi har fått nog med regn för en lång tid framöver! Konstigt nog har vi nästan inga sniglar, förstår inte vart de har tagit vägen i år! Vilka läckerheter som väntar er, tänker på både svamp och det son står och drar!
Tråkig helg här men idag kunde vi i alla fall spela boule på eftermiddagen.
Ha en skön kväll! Har just ätit middag och ska ta det lugnt resten av kvällen.

http://brandholmen.blogspot.se

 
cissi

cissi

19 juli 2015 18:38

Kantarellsmörgås med en nubbe till är ju inte så tokigt! Mördarsniglar och regn däremot......det slipper jag helst!

http://www.ceciliasdag.blogspot.se

 
Anemonen

Anemonen

19 juli 2015 19:09

Nej så mycket regn ni fått. jag har nästan förstått detta när jag kollat väderleken. Här i söder har vi varit förskonade från regnet. Ja vi fick lite natten till lördag men det var med betoning på lite. Sniglar det har vi med och de hänger som klasar och äter så bra de orkar. Vilken häftig bild du fångat. Johannesört har vi gott om men det är den med fyrkantig stjälk och den äkta som väl du använder för detta goda du håller på och jäser har väl rund stjälk om jag inte är ute och cyklar. Ha en fin vecka och jag håller tummarna att ni får lite sol.

http://karingafallan.blogspot.se/2015/07/bara-for-

 
HelenTh

HelenTh

19 juli 2015 19:31

Oj, vad mycket regn ni fått. Det kan gått ha regnat klart för denna sommar tycker jag. Lite sol och värme är väl ändå vad sommaren handlar om :).
Vilka äckliga kryp ni har bland jordgubbarna, jag hoppas det gula guldet väger upp för både trist väder och äckliga djur. Ha det bra!

http://helenth.se

 
Eva Trillian

Eva Trillian

19 juli 2015 20:27

Hirkum Pirkum :) Gillar namnet, men har nog vare sig smakat eller kunskap om vad det är... får googla lite!
Sniglarna driver oss vansinniga här med :/ Plockar morgon och kväll. Salta bad är ju bra för en del av jordens skapelser ;) men inte för alla!
kantareller är en bra tröst ;) Smörstekta, på smörgås ... Mmmm!

http://provtyckningar.blogspot.com

 
Elisabeth

Elisabeth

19 juli 2015 23:17

Mycket regn har ni fått. Snigelbilden var snygg även om den inte är så aptitlig med tanke på jordgubbarna. Kantarellerna får det däremot att vattnas i munhålan. Johannesört har jag aldrig testat, men det ska ju vara gott, så hoppas det blir så. Ha dé gott!

http://husbilen-ellen.blogspot.se

 
Anita Malta

Anita Malta

20 juli 2015 12:27

Lite orättvis fördelning här. Skulle inte tacka nej till några droppar regn så får ni dessutom lite mindre ;-) Fy sjutton för sniglarna som smaskar i sig era goda gubbar men bilden är onkeligen läckert läbbig.
Kantareller !! Vi stod i livsmedelsaffären för någon dag sen och fann dessa godsaker men med tanke på att maken flyger till Stockholm om ett par veckor bestämde vi oss för att egna plockade nog är bäst. Vet inte var de här kom ifrån och dyra var de. Maken älskar att gå i skogen och plocka svamp och kantisar är ju så gott.
Hirkum Pirkum låter spännande !! Har aldrig provat Johannesört och vågar inte heller, speciellt om det är sprit i men det är en annan historia...
Ha det bra och hoppas det slutat regna hos er nu :-) Regnvåta vovvar lämnar gärna spår i huset kan jag tro och hur kul är det att gå ut i busväder.

http://maltanita.com

 
cat

cat

20 juli 2015 13:09

Fy vilken äcklig snigelsamling! Ni verkar ha fått mer regn än vad vi fick i helgen, fast jag har ingen regnmätare å andra sidan.
Hoppas brännvinet ska smaka gott framöver när det dragit till sig :-)

http://1bildibland.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica och Jacob - Måndag 19 feb 17:15

Hu förra veckan var det riktig vinter här, fick skotta varje morgon och under all snö var isgatan kvar så man fick verkligen se sej för.         Nu har det tinat bort lite is men man får fortfarande se sej för, vore en katastrof om jag skull...

Av Monica och Jacob - Lördag 3 feb 16:03

Man har fått motion i vinter, snön har ju vräkt ner. Medan jag skottat har hundarna motionerat sej vilket ju inte är så tokigt.     Nu är det mindre roligt med all is man får gå försiktigt och se sej för har ju ingen större lust att hamna på...

Av Monica och Jacob - 21 augusti 2023 10:36

Mor skulle ha fyllt 90 år den 12/8 så vi tog och åkte till Edsbro tände ljus och bytte ut blommorna. Kalhyggena blir bara fler och fler på vägen mellan Rimbo och Edsbro, riktigt tragiskt att se eländet och absolut inte bra för klimatet som al...

Av Monica och Jacob - 2 augusti 2023 10:03

För att alla ska kunna bidra till ett smartare och mer hållbart samhälle har regeringen beslutat att alla elmätare ska bytas ut. Den nya mätare är förberedd för digitala tjänster och kan hjälpa dej hitta hushållets energitjuvar. Ärligt vem fan br...

Av Monica och Jacob - 30 juni 2023 11:10

Nu ska jag förvåna er med att tala om att jag träffat en riktigt bra och trevlig läkare på Närakuten. Ravindra hette hon och tog sej tid att gå igenom journalen och frågade och förklarade jag blev helt ställd kan jag tala om. Gav mej också ny med...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards