Direktlänk till inlägg 16 januari 2020

Hur illa kan det bli

Av Monica och Jacob - 16 januari 2020 05:07

Nu börjar jag bli riktigt rädd den cirkus som varit dom sista dagarna skrämmer mej verkligen, som astmatiker har man alltid kunnat lita på sjukvården men inte nu tydligen.

Började i torsdags med husläkarna och en AT läkare som gjorde så gott hon kunde sedan en stafettläkare på närakuten på Danderyd i fredags som skickade hem mej med medicin som jag sa inte hade någon verkan istället för att ge mej slem och kramplösande inhalationer.

Två minuter gav hon mej sedan sa hon adjö, har aldrig funderat på att sätta dit någon men denna gång ska jag göra det hon ska veta vad som hände och så vill jag inte att någon annan råkar ut för samma sak.

Politikerna har ju bestämt att man ska gå den långa vägen innan man kommer till den RIKTIGA akuten och kan få hjälp.

Nåväl allt slutade i måndagsmorse med en blåljusfärd i ambulans till stora akuten, allt slem hade gjort att luftrören krampade och jag fick inte luft alls till slut inte lite otäckt kan jag tala om.

Där tog man hand om mej på bästa vis och träffade på en helt underbar läkare som gav mej lite vibbar av MASH, syrgas och inhalationer kortison och nya mediciner och äntligen kändes det något så när igen.

Man funderar ju vad det är för ekonomi i detta 2 gånger vårdcentral en närakut två ambulansfärder och till slut riktiga akuten för ett tillstånd som kunde ha lösts av närakuten vid första besöket men till riktiga akuten får man inte komma längre om man inte är död tydligen.

Oron gnager ju i en astma är ju ett akut dödligt tillstånd och när sjukvården inte ens funkar för oss som har det är det illa ställt.

Glad blir man i alla fall när man kommer hem och möter välkomstkommitté i grinden.

Och i går när jag piggnat till åkte vi och köpte lite fredagsmys åt dom.

Vårlökarna blommar så fint i köket och fåglarna besöker oss både vanliga och mer ovanliga som Stenknäcken.

Idag optiker för att kolla om jag fått efterstarr något man lätt tar bort med laser hos ögondoktorn.

Ha det bra   



 
 
violen

violen

16 januari 2020 16:18

Har varit orolig för dig, det har varit tyst på din blogg. Du har haft ett förfärligt elände och jag förstår att din tilltro till sjukvården har fått sig en rejäl törn. Igen! Skönt att du har kvicknat till och det var en mysig välkomstduo som mötte dig hemma.
Hoppas att du återhämtar dig snart! Kram!

http://brandholmen.blogspot.se

 
BP

BP

16 januari 2020 20:17

Ja, om sjukvården har man ju bara läst skräckscenarier den senaste tiden: uppsägningar och försämrad vård. Å din erfarenhet bekräftar ju bara hur det är ställt nuförtiden.
Så jag antar att du inte uppskattade att stifta bekantskap med den sprillans nya Akutmottagningen på DS...
Men varför fick du Citodon, det är ju en värsting bland smärtstillande...

Helt underbara bilden på fåglarna. Hackspetten(?) är ju hur fin som helst.

Hoppas undersökningen på Sophiahemmet gick bra! Var ju där själv för några veckor sedan - suverän service, bra resultat och bäst av allt: det tog bara två veckor efter att remissen skickats från ögonläkaren. Sophiahemmet levererar fortfarande...

http://bp-computerart.blogspot.com

Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Monica och Jacob - Måndag 19 feb 17:15

Hu förra veckan var det riktig vinter här, fick skotta varje morgon och under all snö var isgatan kvar så man fick verkligen se sej för.         Nu har det tinat bort lite is men man får fortfarande se sej för, vore en katastrof om jag skull...

Av Monica och Jacob - Lördag 3 feb 16:03

Man har fått motion i vinter, snön har ju vräkt ner. Medan jag skottat har hundarna motionerat sej vilket ju inte är så tokigt.     Nu är det mindre roligt med all is man får gå försiktigt och se sej för har ju ingen större lust att hamna på...

Av Monica och Jacob - 21 augusti 2023 10:36

Mor skulle ha fyllt 90 år den 12/8 så vi tog och åkte till Edsbro tände ljus och bytte ut blommorna. Kalhyggena blir bara fler och fler på vägen mellan Rimbo och Edsbro, riktigt tragiskt att se eländet och absolut inte bra för klimatet som al...

Av Monica och Jacob - 2 augusti 2023 10:03

För att alla ska kunna bidra till ett smartare och mer hållbart samhälle har regeringen beslutat att alla elmätare ska bytas ut. Den nya mätare är förberedd för digitala tjänster och kan hjälpa dej hitta hushållets energitjuvar. Ärligt vem fan br...

Av Monica och Jacob - 30 juni 2023 11:10

Nu ska jag förvåna er med att tala om att jag träffat en riktigt bra och trevlig läkare på Närakuten. Ravindra hette hon och tog sej tid att gå igenom journalen och frågade och förklarade jag blev helt ställd kan jag tala om. Gav mej också ny med...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards