Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Hur man luftar ett vin

Av Monica och Jacob - 19 december 2009 05:38

Minus 15 i går kväll och minus 10 nu på morgonen som tur är är det vindstilla vilket gör det riktigt skönt faktiskt.


Fick ett litet uppslag inför lördagsmyset av min vän Susan, värt att prova eller hur  . 

Ja visst vore det för hemskt om det skulle bli odrickbart, dumt att chansa  


Så historien om äggmannen, vi har ett par trevliga killar som åker och säljer ägg och potatis i området. Men just denna dag måste en av dom fått hjärnsläpp. Grabbarna låg på verandan, jag stod och diskade.  Rätt var det var blev det ett herrans liv, hade inte sett någon komma genom grinden så jag trodde det var en katt på tomten. Men icke, tittade ut och fick se baken på killen med en karta ägg i högsta hugg. Efter kom två schäfrar hoppande och skällande, har nog aldrig varit så snabb i hela mitt liv men när jag kom ut hade han satt sej i säkerhet. Killen hade tagit en genväg och hoppat över staketet vid garaget, väldigt bright. Undrar än i dag hur han fick kartan med ägg med sej, men 3 ägg låg kvar trasiga nedanför trappen. Han erkännde att det var hans fel och har aldrig tagit den vägen mer, hälsat på hundarna har han gjort både före och efter och dom ville bara hälsa på honom men när han började springa blev det roligt tyckte dom.Lite varstans runt Torpet sitter det varning för hundskyltar missar man dom och går in finns det inte mycket mer man kan göra som hundägare.Vi har i och för sej aldrig haft någon hund som skulle hugga en människa så där bara, men om det blev hot med i bilden blir det ju en helt annan sak.Tror många gånger dom (hundarna) är bättre på att läsa av oss än vi dom.

Ha en skön lördag    

 
 
Ingen bild

Siv

19 december 2009 06:12

ASG den var bra;-)
Kram o Natti natti

 
Ingen bild

Snuffsan

19 december 2009 06:59

Jaha är det så man gör;-);-)

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

19 december 2009 10:44

Hehe, att bara korka upp hjälper inte. Vinet ska hällas över i ett annat kärl och sedan tillbaks på flaskan.
Vin på box serveras med fördel på karaff. Det är snyggare, mer praktiskt – och gör vinet bättre. Boxviner behöver luftas mer än flaskviner eftersom de svavlas hårdare vid tappningen, som skydd mot oxidering. Svavlet försvinner vid luftning.
Mit senaste fynd:
http://www.ekovin.se/recensioner/rott/cape_original/

Äggmannens reträtt hade varit rolig att skåda;-)) Stackarn, vem hade inte fått darr i bena vid det mötet. Skogsfrun hade plockat fram kommandoran stått still och inväntat skaran, sedan sagt ungefär: Hej på er hundar kom här nu (bestämt) så går vi in. Vad tror ni, hade det funkat? Om inte hade man väl fått offra några ägg.

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Marilyn

Marilyn

19 december 2009 15:04

Kan tänka mig att man tar en stor risk när man ger sig in på Torpets ägor. Kan se äggmannen framför mig hur han balanserar i full skräck kastar sig över staketet men andan i halsen, asg. Skulle inte tro att han gör om det, he, he. Ha en mysig kväll. Kramiz

http://vovve.info/papillon-kojan

 
Flanören...

Flanören...

19 december 2009 15:21

En del får lära sig den hårda vägen!
Kanske inte heller skulle ha alla ägg i samma korg.

Livet har lärt mig, att när det gäller alkoholhaltiga drycker, ska man inte chansa.
Eller som skåningen säger:
"Better me en besk om morgonen, än ingen besk på hele dan".

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Susan

Susan

19 december 2009 15:38

Duktiga hundar som vaktar gården. Prövade själv ett glas vin igår och somnade på soffan...måste ha luftats för kort stund *S*.
Puss på dig

http://www.manhofs.se

 
Sussi

Sussi

19 december 2009 22:01

haha precis så gör jag på fredagskvällarna med vinet ;-)

Kan tänka mig att killen blev lite paff när han blev jagad av hundar! Men som du skriver, missar man skyltarna som sitter överallt så får man skylla sig själv..

Jag ska faktiskt erkänna att jag inte ens har en susning vad ett paket cigaretter kostar nu. Men det var dyrt redan när jag rökte!! Nej, du.. roligare saker kan man göra för slantarna!! Äta godis t ex hihi

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

JJ

20 december 2009 11:16

Är det så man gör ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica och Jacob - Torsdag 4 april 12:09

I går fick jag ett brev från Telia där man talade om för mej att om tre veckor fimpar man min telefon och mitt bredband. Den 14 februari fick jag ett mail som sa att den 30 novemer stänger man ner fasta telefonen och bredbandet, bra tänkte jag då h...

Av Monica och Jacob - Lördag 30 mars 17:11

Ja vad säger man, måste ha varit en jävla smäll stackars människor som bor där. Man är inte säker någonstans nu för tiden, hur kunde det bli så här vi lite äldre som har något att jämföra med ser ett land i totalt förfall. Skulle inte vilja va...

Av Monica och Jacob - Onsdag 20 mars 11:00

I går var det dags för en spruta i ögat igen, är så glad att jag har råd med detta nu när dom röd-gröna i regionen håller på att slakta hela sjukvården undrar hur länge hjälpmedel i hemmet kommer att vara gratis är väl bara en tidsfråga. Eftersom j...

Av Monica och Jacob - Måndag 19 feb 17:15

Hu förra veckan var det riktig vinter här, fick skotta varje morgon och under all snö var isgatan kvar så man fick verkligen se sej för.         Nu har det tinat bort lite is men man får fortfarande se sej för, vore en katastrof om jag skull...

Av Monica och Jacob - Lördag 3 feb 16:03

Man har fått motion i vinter, snön har ju vräkt ner. Medan jag skottat har hundarna motionerat sej vilket ju inte är så tokigt.     Nu är det mindre roligt med all is man får gå försiktigt och se sej för har ju ingen större lust att hamna på...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards