Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Svaret på MRI

Av Monica och Jacob - 16 december 2010 19:45

Svaret kom i dag skriftligt    

Ska försöka skriva det så alla förstår.

MRI undersökningen visar att Argos har problem på flera ställen i ryggen. Han har diskbråck i bakre o främre delen av bröst o ländrygg i dessa områden ger diskmassan ett lindrigt tryck på ryggmärgen. Ett litet diskbråck vid sista ländkotan och första bröstkotan och vid  bröstkota 2 och 4 finns diskbråck med omfattande ny skelettbildning = spondylos.Det finns också en förändring i ryggmärgen som ses som en svullnad eller blödning som kan ge dom symptom som han har eftersom inget av diskbråcken verkar vara problemet. Sammantaget kan kirurgiskt ingrepp utföras men risken är att vi inte hjälper honom så mycket.

I detta läge skulle jag avvakta, kroppen kan stabilisera sjukdomen med tiden.

Sedan blir jag full i skratt mitt i allt elände för det står, vila Argos minst 4 veckor från symptomdebut, hallå det är åtta veckor nu och vi har kört fullt ös.

Ja vad säger man  jo det kunde varit värre typ tumörer, vi kämpar på och hoppas att kroppen stabiliserar det själv som hon skriver.

Tur att jag har min egen MRI hängande hemma, den är ingen rolig läsning den heller men det mesta är arbete o ålder, så Argos ålder spelar väl en liten roll den med, som sagt inget av diskbråcken utgör än så länge något hot. 

Hon beklagar två ggr att det blivit som det blivit och att vi kände oss besvikna efter första besöket, ja det kan jag köpa och jag är glad att hon skrev ett utlåtande.

På tisdag blir det i alla fall en konsultation hos ortopeden som dessutom faktiskt också är neurolog såg jag när jag var inne på nätet och läste, skadar inte att två tittar på bilderna. Det finns kanske några hjälpmedel för hund som har problem med gången vem vet. Vi har all tid i världen att lägga ner på honom och om det stämmer att han kan bli bättre med tiden är det ju något att satsa på.

Så länge han vill vara med och leka med andra vovvar och har livslusten kvar kan jag inte se någon anledning att låta honom somna in innan han ber om det.


Nej det gör inte ont enligt 3 veterinärer, ska till en fjärde på tisdag.Man har vänt och vridit,dragit och kört skottkärra finns inget som visar smärtpåverkan, ger bara än så länge instabilitet. Jag skulle aldrig plåga honom om jag visste att han hade ont.
Som sagt diskarna är inte det stora problemet, utan blod och svullnaden men inte ens det ger smärta utan känselbortfall

Ha en trevlig kväll   

 
 
Marre

Marre

16 december 2010 19:55

Det var det som jag misstänkte “diskbråk” Vi som haft det, vet ju vilket helvete det är och den ihållande hemska värken ska vi inte ens nämna då vi åter börjar må lika illa som då. Nu tycker jag absolut att ni INTE ska träna. I alla fall inte i djup snö då det måste vara jättejobbigt och göra hemskt ont. Som du säger, vi har ju hållit igång hela tiden, ja, men det ska mycket till innan en hund lägger sig ner och helt ger upp. Vila är det bästa den första tiden för och sedan lätt börja med mild träning som simning och vibrationsplatta ska vara det bästa för diskbråk. Har läst om en annan hund som fick denna behandling och blev helt bra från att ha varit halvt förlamad. Det gjorde ont i hjärtat mitt när jag läste denna sorliga diagnosen. Önskar plutten all krya på. Puss på nosen där och kramiz till er alla.

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Glimz

Glimz

16 december 2010 20:34

Äääääääntligen ett svar, det var banne mig på tiden!! Nu önskar jag att din fina kille läker ihop på bästa möjliga sätt. En gooo kväller :)
KRAM!
Sv; Kände du klöset i katten? Det var allt världens drag :)

http://ninz.bloggagratis.se

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

16 december 2010 20:37

Jag förstår vad du skriver, men läser så att säga mellan raderna i stället hur du verkar i "modet" - hoppfull och något lättad - att det inte var tumör eller värre. Det är jag också...och som du säger - det är bara att ta det lugnt och utgå ifrån hur hans livslust verkar. Och det är skönt att du/ni äntligen fick ett svar. Ha det gott!

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Brorsan o Morsan

16 december 2010 21:41

Håll ut. ont krut förgås inte så lätt! Kraam

 
Beate

Beate

16 december 2010 22:11

Vet du vad?!!! Jag är faktiskt otroligt glad att allt ordnade sig till slut och du fick veta allt du behöver känna till.
Nu kan jag ju ingenting om hundar men diskbråck vet jag är ingen rolig sjukdom hos människor, där den gör ont från första stunden. Så glöm det.
En "second opinion" är alltid bra, men som du har kört med Argos så måste jag ärligt talat säga att han håller på att "stabilisera" sig trots totalt "fel" ordination (smart ord eller hur;-)).
Tänk inte ens tanken att somna in honom. Du kommer att se när han lider. Då ska du inte tveka en sekund utan omedelbart göra det som är det enda rätta. Han ska inte behöva lida en sekund - det skulle iaf inte jag vilja göra om det nu går (har ju pratat om det förr i kommentaren till dig). Å han komma att be om det - det kommer du se i hans talande ögon.
Men Monica - killen är glad, ha roligt och gör det bästa av situationen. Du - det är långt dit. Så njut med honom:-)

http://bp-computerart.blogspot.com

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

16 december 2010 23:35

Vad skönt att du äntligen fått svaret på Argos MRT. Och vad bra att det inte var värre, även om jag kan tänka mig att diskbråck inte är så skönt heller :(

Hoppas han blir bättre och får en massa år till att glädja sin matte med :)

http://heratorpetsvinja.webs.com

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

16 december 2010 23:37

Hoppsan, slant lite på knapparna :( Menar MRI. Inte lätt hitta rätt ibland ;)

http://heratorpetsvinja.webs.com

 
Ingen bild

Susan

17 december 2010 00:01

Jag tycker att diagnosen lät jätte allvarlig och blev väldigt ledsen när jag läste :(. Stackars gubben det måste göra rejäl ont men våra hundar är så tåliga.Undrar med om han inte får smärtlindring ?Blev väldigt glad över att du tar det så positivt och kämpar vidare för din Prins.Visst är dom värda att kämpa för :). Vilken fin jul det blev tillslut :) . Puss på nosen till fina A.
Kram

Monica och Jacob

17 december 2010 06:08

Nej det gör inte ont enligt 3 veterinärer, ska till en fjärde på tisdag.Man har vänt och vridit,dragit och kört skottkärra finns inget som visar smärtpåverkan, ger bara än så länge instabilitet. Jag skulle aldrig plåga honom om jag visste att han hade ont.
Som sagt diskarna är inte det stora problemet, utan blod och svullnaden men inte ens det ger smärta utan känselbortfall.
Ha det/Puss

 
Sussi

Sussi

17 december 2010 08:30

Nämen hoppsan.. Genom att ha skrivit ihop ett utlåtande har hon alltså spenderat mer än 5 minuter.. Imponerande ;)
Synd att det var så många saker som var "galet" i Argos rygg. Tur dock att det inte var några "allvarligare" saker..
Jag är så glad över att han inte har ont. Det ger hopp inför att han ska tillfriskna inom kort.
Det är mycket lättare att prata med någon öga mot öga. Som du skrev, kanske kan ni få några bra tips på hur ni kan gå tillväga..

Sv. Sambon gick faktiskt till proppskåpet först (vilket jag tyckte var onödigt eftersom hela området slocknat) så kanska han också trodde det var jag först hihi

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Madde

Madde

17 december 2010 08:56

Låter endå som ett postetivt beskev, får se vad det duktige veterinären säger! kanske mera vila sedan simmning eller annat!
Där Argos har spondylosen, där har Bonzo också spondylos i bröstryggen, bifynd på röntgen för 4-5 år sedan veterinären förklarade då att där var bästa stället att få spondylos på då hunden är minst rörlig i ryggen där!

(Nu vet du dessutom vart du får tag i Peter på annan klinik utan att behöva sponsra ett djursjukhus du inte gillar eg!)

http://schaferlyan.blogspot.com

 
Ingen bild

Malin

17 december 2010 09:49

Usch, låter inge bra alls!
Men.. konstigt att inte diskbråcket gör ont?
Vad jag förstått så ska det vara extremt plågsamt!

Skönt ändå att få svar..

Monica och Jacob

17 december 2010 10:23

Många har diskbråck som inte ger några besvär, men som kan upptäckas i samband med undersökning med magnetkamera. Sådana diskbråck ska inte behandlas eller utredas vidare.
Ha en bra dag;-)

 
cat

cat

17 december 2010 10:19

Men vilken tur i oturen att det inte var tumör eller stroke!
Fast det låter ju inte så kul med alla de där diskbråcken. Men gör det inte ont och han kan röra sig, så är det ju klart att han ska få hänga med.
Många kramar

http://1bildibland.blogspot.com

 
Marre

Marre

17 december 2010 12:06

Ok, men känner ändå mig både ledsen och orolig över detta. Men som du säger, han har inte ont, han verkar inte lida utav det, så då får jag hoppas att det verkligen är så som du och veterinärerna säger. Här vet man inte vad man skulle göra om lillen råkade ut för samma sak? Men man får väl lita på vetten, för vad finns annat å göra?! Ha det så gött och önskar er en trevlig adventshelg. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

Monica och Jacob

17 december 2010 13:47

Jag förstår inte vad det är du vill att jag ska göra, tycker jag gjort allt som står i min makt.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

17 december 2010 12:20

Ja men det var ju på sätt och vis en positiv rapport:-) Att han inte har ont är ju gott att veta, det hade man ju märkt direkt.
Ålderskrämpor får man lära sig att leva med och livet har ju sina ljusa sidor;-)
Ha en bra dag!

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Yvonne

17 december 2010 14:12

Känns osm ett konstaterande att ingen kan din hund så bra som du,Då vet ni ju vad ni har att "gå" på.livsglädjen är den bästa medicineringen/utlåtandet,
Vet att ni fixar den bäösta rehabben till gullponken genom att bara läsa av dagsstatusen på honom och det är ju bara du bäst på.
Tusen tack för info,,har undrat ocg väntat såå
på utlåtandet,
Vram kram från mig och puss på nos till fina
fina A

 
Ingen bild

Siv

17 december 2010 14:50

Som du säger det kunde vara mycket värre, tur i oturen att han har sådana bråck som inte gör ont.
Kan ta en jä..a tid innan embolin läker, du får lyssna med ortopeden som nog är den som ska ha Argos på sitt bord.En hund som har problem med diskarna hoppar varken in i bilen eller upp i sängen det kan jag garantera, inte ens din uppfödning Haha så att han har ont är helt uteslutet;-)
Ha en skön Fjärde Advent/KRAM

 
Marre

Marre

17 december 2010 18:16

Jag menar inte att du ska göra något. Det jag menar är hur vet man egentligen att den inte har ont? Hur kollas det. Vet när Rasmus skar upp tassen under träningen och körde på som vanligt, haltade inte ens. Men blödde som ett såll. Så hur vet man egentligen? det var så jag menade. Du kan inte göra mer än det du redan gjort och gör vännen min. Är absolut inte ute för att göra dig mer orolig å ledsen, bara så att du vet. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Madde

Madde

17 december 2010 18:30

Litar helt fullt på den veterinären ni skall till på tisdag, be han gå igenom Argos för att kolla efter ev smärtpåverkan!
Sedan kan du kolla med Anna på arninge (rehaben) om att få ett rehabschema som ni kan köra hemma för honom!

http://schaferlyan.blogspot.com

Monica och Jacob

17 december 2010 18:38

Det är bara en sak som jag har varit helt säker på hela tiden och det är att han inte har ont. Hoppar in i buren i bilen själv i och ur sängen och går i trappor, jagar löptikar mm det gör ingen hund som har ont i ryggen;-);-)Han har helt enkelt bara tappat stabiliteten. Ska gå igenom resultatet med honom och höra hur jag ska bära mej åt.
Ha en skön kväll och lås in lussekatterna;-)

 
Sinna

Sinna

17 december 2010 22:12

Vad skönt med svar om en ett tufft sådant. Det brukar ju kännas bra att veta vad man tampas med. Jag upplever på ditt inlägg att du endå är hoppfull och det känns skönt.
Nu hoppas vi bara på god läkning framöver!!!!!
KRAM Sinna

http://sinnasidan.blogspot.com

 
Glimz

Glimz

17 december 2010 22:34

Önskar allt det bästa till dig vännen! Hoppas du har en härlig kväller med allt som tillhör :)
KRAM!

http://ninz.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

18 december 2010 10:44

Skönt att kunna slappna av ett tag nu. Hoppas han bara blir bättre och bättre..

Ha en trevlig lördag
KRamisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gisse & Sigvard

18 december 2010 11:16

Fina fina Argos. Då ska jag hålla tummarna att allt går vägen. Man känner sina djur väl och jag tycker du gör helt rätt i att fortsätta kämpa på.
KRAMAR

 
Glimz

Glimz

18 december 2010 15:44

En härlig lördag till dig o det dina vännen!
KRAM!!

http://ninz.bloggagratis.se

 
Marre

Marre

18 december 2010 16:28

Önskar er alla en härlig och mysig lördag vännen. Kramiz

Vicka söta små tomtar :)

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Noomi

Noomi

18 december 2010 21:40

Förvisso ingen rolig diagnos, men det är alltid bättre att veta. Du känner ju din hund och vet säkert precis hur han mår, så lita på dig själv! Diskbråck kan man mycket riktigt ha utan att vara smärtpåverkad - det beror såvitt jag förstår alldeles på hur det sitter och om det trycker på nerver eller inte. Spondylos behöver inte heller orsaka smärta! Och även om hunden har ont en period kan det förbättras högst avsevärt. Vår Cindy är ju ett levande exempel på det. Hon har L7S1 och var ganska ordentligt påverkad en period som du vet, men är idag i princip helt symptomfri! Vi håller tummar och tassar för Argos och hoppas på det bästa!
Stor kram!!

http://www.dizzyweb.se

 
Oldmolly

Oldmolly

19 december 2010 07:28

Då vet du - och vi. Tycker som du, så länge de inte själva lider och i övrigt njuter av livet.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

19 december 2010 10:40

haha ja, allt går nog att blanda om man stålsätter sig! Men kan egentligen två goda ting bli äckliga?? ;)

Ha en superbra söndag
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica och Jacob - Onsdag 24 april 16:19

Just som man satt på sommardäcken kom snön, vaknade upp till ett vinterlandskap igen. Oroar mej för blommorna och jordgubbarna som ju frös ner förra året men än så länge verkar dom klarat sej trots minusgrader på nätterna. I år blir det ...

Av Monica och Jacob - Fredag 19 april 10:12

Detta är den trådlösa stickan den funkar bra men går inte att jämföra med ADSL som tuffade på jämt oavsett vad Telia försöker inbilla folk. På baksidan har Vivorna slagit ut så nu är det vår oavsett vad termometern säger. Hade problem med t...

Av Monica och Jacob - Fredag 19 april 08:49

Detta är den trådlösa stickan den funkar bra men går inte att jämföra med ADSL som tuffade på jämt oavsett vad Telia försöker inbilla folk. På baksidan har Vivorna slagit ut så nu är det vår oavsett vad termometern säger. Hade problem med t...

Av Monica och Jacob - Torsdag 18 april 17:42

Har inte bestämt hur jag ska göra med bredband, Jacob har ju en sticka så vi är ju inte helt utan. Nyhetsflödet i detta land är ju helt kasst kvällstidningarna har ju blivit värsta skvallerpressen och SVT  är ju värdelösa även FB har blivit skit fo...

Av Monica och Jacob - Torsdag 4 april 12:09

I går fick jag ett brev från Telia där man talade om för mej att om tre veckor fimpar man min telefon och mitt bredband. Den 14 februari fick jag ett mail som sa att den 30 novemer stänger man ner fasta telefonen och bredbandet, bra tänkte jag då h...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards